ART BY TINA

art:one/more/asian/girl


Blev så nöjd
med min senaste tavla, Asian Love. Så jag gör fler varianter av henne. Andra färger, andra storlekar - men samma stil. Denna jag håller på med nu är en ganska stor tavla, 40 x 90 cm. Hon ska få brunt hår med slingor av glänsande brons. Tänkte att jag kör en work-in-progress serie på denna tavla. Ni ville ju se mer sådant. Så jag fotograferar hela skapar-processen och visar sen när den är klar. Samtidigt håller jag även på med en alien-tjej. Alldeles grön. Jag målar nästan alltid två tavlor samtidigt - då kan jag måla medan den ena ligger och torkar. När kreativiteten och skaparlusten infinner sig är det lika bra att arbeta så intensivt och effektivt som möjligt.

GI/dagbok/vecka#4
Lördag.
Frukost: 1 glas cocacola, smultron yoghurt, grönt te.
Lunch: 1 glas blåbärsdryck
Middag1: Kålfräs (mammas recept) stekt köttfärs blandat med stekt kål som "kokas" gjutjärnsgryta tillsammans med potatis. Jag hoppade över potatisen.
Middag2: (Restaurang) 5 små vegetariska vårrullar. Soppa med champinjoner och bambuskott.
Övrigt: En halv dajm. Öl, GT, cider. Mer öl.
Träning: Kort promenad

Söndag.
Lunch: En fläskkotlett, ett stekt ägg, körsbärstomater. Apelsinjuice.
Middag: Tunnbrödsrulle med mozarella, pesto, soltorkad tomat, rödlök.
Från pressbyrån 24g kolhydrater, det mest GI-vänliga alternativ jag hittade.
Övrigt: (Café) Varm choklad.

Måndag.

Frukost: Kamomillte och ett äpple.
Lunch: Blomkål- och kalkon soppa.
Middag: Tacos med "skal" av vitkål (se bild).
Övrigt: En skål frysta hallon
Träning: 40 situps.

Tisdag.
Lunch: Rester från gårdagens tacosmiddag.
Mellanmål: 6 friterade kycklingbitar med sötsur sås.
Middag: Gröna bönor med köttfärssås (se bild).
Träning: 30 min gym + 30 min löpband.

Onsdag.
Lunch: Kokt sparris med stekt falukorv (se bild).
Middag: Gryta med grönsaker och köttbullar (se bild).
Övrigt: Päronsplitt. Varm choklad. Frysta hallon.

Torsdag.
Frukost/fika: Grönt te, liten bit kladdkaka m. grädde.
Lunch: Kokos-lax med tomatsås.
Middag: Falukorv med kinamix
Kinamix innehåller ris, men bara 20 kolhydrater per 100g.
Övrigt: 2 apelsiner.
Träning: 40 situps.

Fredag.
Frukost: En halv fralla grovt bröd med ost och tomat. Grönt te. Apelsinjuice.
Middag: Soppa på vitkål, buljong, grön paprika och majs.

Resultat
Lördag 2/1 kl 16.00
Startvikt: 45,7 kg
Centimeter runt midjan 76 cm.

Lördag 9/1 kl 15.00
Vikt: 44,3 (-1,4 kg)
Centimeter runt midjan 74 cm (-2 cm)

Lördag 16/1 kl 16.00
Vikt: 43,8 (-0,5 kg)
Centimeter runt midjan: 73 cm (-1 cm)

Fredag 22/1 kl 06.30
Vikt: 43,5 (-0,3 kg)
Centimeter runt midjan: 71 cm (-2 cm)

Lördag 30/1 kl 14.00
Vikt: 43,0 (-0,5 kg)
Centimeter runt midjan: 70 cm (-1 cm)

Jag är bara 153 cm!

Sammanlagt på dessa fyra veckor gått ner 2,7 kg och minskat midjemåttet med 6 centimeter. Jag är suveränt nöjd med det resultatet. Jag har nått mitt mål. Jag kommer förtsätta att tänka på hur mycket kolhydrater jag stoppar i mig (men inte skriva matdagbok). Så pasta, potatis, ris, bröd m.m. kommer jag fortsätta att undvika i den mån det går. Jag mår faktiskt jättebra utan dom varorna, mycket piggare och känner mig mer hälsosam och nyttig!

...jag ska försöka fortsätta med att gå till gymmet en dag i veckan också, och så fort snön försvinner tar jag på mig löpskorna. Har kommit på att den enda träning jag faktiskt tycker är lite roligt är att springa, det går fort och man märker resultat direkt.


Min favoritmat. Tacos! GI-tacos: Byt ut brödet/skalen mot vitkål. Supergott!

Frysta hallon. Älskar frysta bär och frukter. Hallon hjälper kroppen att öka kaloriförbränningen.

Stekt falukorv med kokt sparris - och massa senap.

Köttfärsås med gröna bönor istället för pasta.

Gryta med krossade tomater, vitlök, grön paprika, majs, kidney bönor och hemlagade köttbullar.
Vitkålsoppa med grönpaprika och majs. Låter kanske inte så gott, men det var det verkligen!
Världens godaste kvällssnacks. Apelsin! Enligt GI ska man helst inte äta frukt i samband med annan mat. Ett par timmar innan eller efter rekommenderas. Helst på fastande mage.

GI Dagbok vecka 1
GI Dagbok vecka 2
GI Dagbok vecka 3


yet/another/casual/sunday


Söndags slöar i soffan iklädd mysisar och min finaste ful-tröja (ful-tröjor=hemma-tröjor). Ska nog gå upp i ateljén och planera/skissa lite på en ny tavla, behöver ett nytt projekt nu när Asian Love är klar. Har redan fått två eventuella köpare på henne. Så antingen får jag måla en till eller så blir det budgivning.

Hann aldrig lägga upp veckans GI-dagbok (vecka 4) igår. Gör det lite senare. Men jag kan berätta att jag nått mitt mål!

GI Dagbok vecka 1
GI Dagbok vecka 2
GI Dagbok vecka 3