ART BY TINA

rosa_bussarna/day#5

Caye Caulker i Belize

Caye Caulker, Belize

Dag 5. Söndag 27 februari. Vaknade tidigt och såg solen gå upp ur havet. Förtrollande vackert! Startade dagen med frukost på ett ställe alldeles nere vid havet, Barefoot. Åt pancakes med färska frukter och vattenmelon-juice. Riktigt gott. Men man får inte ha bråttom när man går ut och äter det tar minst en timme att få mat. Man får helt enkelt lära sig att stressa ner och ta det lugnt. Precis som lokalbefolkningen. Efter frukost promenerade vi runt på ön, såg stora leguaner, träskmark, skrotade bilar (bilförbud på ön), vackra små spartanska hus i fina färger – allt man annars skulle se som fult är vackert. Vårt mål var att hitta stranden – och det gjorde vi. Någon naturlig strand finns inte på ön, utan dom har gjort en, båtar kommer och lämnar sand, dom började för bara några dagar sedan fick vi höra. Stranden låg alldeles vid raggae-baren Lazy Lizard, vid ”The Split” stället som en gång var en ö men som har delats i två. Skön musik och konstant tillgång till öl medan man solar och badar, mer perfekt än så kan det knappt bli. Tror vi låg där i kanske tre timmar, och jäklar vad jag lyckades bränna ryggen. Aj aj. Men resten av kroppen börjar få en fin brun färg. Jag mår bra. Jättebra. På kvällen fanns det ett bokat bord för hela Rosa Bussarna-gänget (vi är 35 stycken) på en restaurang. Man skulle kunna tro att restaurangen blir glada när det kommer så många och äter, betyder ju en hel del pengar – men så är det tydligen inte. Dom verkade snarare tycka att vi var lite för många, stress är inte deras grej. Det är verkligen en helt annan kultur här – det tog nästan tre timmar innan den sista personen hade fått sin mat.

rosa_bussarna/day#4

Från Mexico till ön Caye Caulker i Belize

Caye Caulker, Belize

Dag 4. Lördag 26 februari. Klockan fem på morgonen startade bussen från Mexiko till Belize. Vackert att se gryningen genom bussfönstret. Buss är ett av de färdmedel jag gillar bäst – man får uppleva och se så mycket medan man åker. Det gick smidigt att ta sig över the mexican border mellan Mexico och Belize efteråt fortsatte vi resan mot Belize City. Längst med hela vägen kunde man se små hus som stod på pelare från marken, förmodligen skydd mot ormar och krokodiler. Vet inte exakt hur många timmar resan tog, det är lätt att tappa tidsuppfattningen helt. Det spelar liksom ingen roll vad klockan är. Gissar på att den var runt två-tre när vi väntade på båten som skulle ta oss till packpacker-reggae-slowdown-ön Caye Caulker. Båtresan tog ca en timme – vilken ö! Man blev helt fylld av lycka när man steg iland – det här är verkligen karibien på alla vis man kan tänka sig. Liten ö, ingen aning om hur många som kan bo här, men absolut inte mer än en tusen, skulle gissa på att det tar max en halvtimma att gå långsamt runt hela ön. Man får inte gå fort här. Varenda skylt uppmanar ”no stress” & ”slow down”.

Caye Caulker är den vackraste plats jag någonsin (hittills) besökt. Misstänker att det kan komma fler sådana platser under resan. Om Playa del Carmen i Mexico var vackert – så är det här tusen gånger vackrare. Och vilken stämning! Underbart. Det finns inga bilar och alla vägarna som finns är helt av sand. Hela ön består av vacker vit sand och palmer, massor av palmer. Och man går barfota överallt.

Vi bor på Toms Hotel – mitt på stranden, fem meter från havet. Delar rum tre stycken. Vi drog vinstlotten och fick ett rum med egen dusch och toa=) Efter att vi burit upp vår packning och tagit varsin välbehövd dusch gav vi oss ut för att leta upp ett raggae-ställe (Lazy Lizard) som vi hade hört skulle vara suveränt. Allt vi hört stämde. Baren låt alldeles vid havet, vissa av barborden var till och med placerade i havet. Skön musik flödade ur högtalarna, alla såg otroligt glada ut, fyllt av folk med långa rastaflätor. Ölen man dricker här heter Belikin, vi drack ett par sådana var innan vi började bli hungriga och gav oss vidare för att leta upp en restaurang. Hittade en som flera av Rosa Buss-folket redan hittat så vi slog oss ner med dom. Maten var vansinnigt god: kycklingbröst med apelsinsås som serverades med kokos & lime ris. Kan utan att tveka säga att det var en av dom godaste middagarna jag någonsin ätit. Kanske för att ön gör mig lycklig och för att jag innan maten druckit fyra öl - och inte ätit något sedan lunch. Men ändå. Det karibiska köket är helt min grej, att blanda in frukt i mat är något jag tycker är riktigt gott! Efter maten drog vi till ett annat raggae-ställe (I & I) som vi blivit tipsade av från en boende på ön, tydligen dit man gå efter man ätit så dit gick vi. Väldigt trevligt! Tre våningar, skön, musik, hängmattor och glada människor. Vi var ganska trötta efter dagens resa, så trots lyckan av att befinna sig i ett riktigt paradis så bestämde vi oss innan midnatt för att gå hem och sova. Vi ska vara tre dagar på detta härliga ställe innan vi åker vidare ner mot Guatemala.

rosa_bussarna/day#1-3

Från Madrid till Cancun och Playa del Carmen i Mexico

Playa Del Carmen, Mexico

Dag 1-2. Onsdag och torsdag 23-24 februari. Resdagar med övernattning i Madrid och mellanlandning i Miami. Efter att ha flugit, mellanlandat och väntat i över ett dygn kom vi fram till Mexico/Cancun vid elva tiden på kvällen, lokal tid (6 på morgonen svensk tid). Fick våra rum och gick på öl-jakt.

Dag 3. Fredag 25 februari. Vaknade på hotellrummet i Playa del Carmen, ca en timme från Cancun där planet landade. Dagen har jag och min nyfunna rumspolare spenderat placerade i varsin solstol på beachen. Fantastiskt vacker vit strand med ett ännu vackrare turkost hav. Underbart. Kändes som en lyxig strand, kanske för att vi hittade solstolar framför ett finare hotell. Till frukost blev det mexikansk omelett vid ett litet ställe på gågatan, eftermiddagssnack på ett annat ställe på samma gata, sol-öl & guacamole. En heldag vid stranden var precis vad vi längtat efter! Ikväll ska vi ut och äta och dricka drinkar, fast det blir förmodligen en ganska tidig kväll. Tidigt imorgon, klockan fem påbörjar vi vår bussresa mot Belize och ön Caye Caulke – vi har hört talas om en raggae-bar som heter Lazy Lizzard – det är vårt mål!

Fredagskvällen spenderade vi med fyra andra från resan på en mexikansk restaurang. Det är billigt i Mexiko, middag, öl + mohjito för under hundringen – och då är det ändå ett av de dyrare länderna vi ska till.