ART BY TINA

rosa_bussarna/day#33-36

Från Boquete i Panama till Panama City + hemresan

Dag 33. Söndag 27 mars. Gick upp tidigare än vi gjort på väldigt länge, klockan sex serverades en spartansk frukost i form av två rostade mackor med marmelad och kanel-te (som jag gillade skarpt). Lång resdag dagen till ära, närmare 10 timmars bussande till Panama City – som är resans sista stopp, två nätter innan vi flyger hem igen via Miami & Madrid. Panama City = shopping!!! Staden är full av skyskrapor, alla områden är inte speciellt säkra så man bör ta taxi vart man än ska. Mina rumskompisar drog ut på stan efter att vi checkat in, jag däremot är fortfarande inte riktigt bra efter matförgiftningen – så jäkla trött hela tiden och mår illa så fort jag ätit – valde därför hotellsängen framför shopping på ett stort köpcentrum (bevis för att jag faktiskt mådde riktigt kasst).

Dag 34. Måndag 28 mars. En dag fylld av stadsrundtur med buss i Panama City, sightseeing av Panama kanalen, en promenad genom gamla stan och shopping på ett gigantiskt köpcentrum (400 butiker!). Köpte en vacker långklänning, en svart partyklänning i siden och en axelbandslös topp i ett sjukt snyggt mönster. Allt för under 300 kr. På kvällen hade vi bokat hotellets takterass, 11:e våningen med utsikt över stadens skyskrapor. Mäktig utsikt. Barbeque & rödvin. Perfekt ställe för resans avskedsfest, sista kvällen med alla nya vänner – flera kommer jag garanterat att träffa igen – både privat och kanske på kommande resor.

Dag 35-36. Tisdag & Onsdag 29-30 mars. På resande fot i nästan två dygn. Startade hemresan klockan 5 på tisdagens morgon. Två dagar fyllda av väntan, innan flyg, under flyg, mellan flyg, efter flyg + ett tåg. Panama City – Miami – Madrid – Stockholm – Vara (...och lite stress för att inte missa flyg pga försenade flyg) - och firande av min födelsedag - tack för alla fina grattis & sången på arlanda!!! =)

Det har varit en helt fantastisk resa – långt över mina förväntningar, hela Centralamerika är en underbar del av världen på väldigt många sätt. Vissa platser tilltalade mig mer än andra – men överlag - helt otroligt!!! Väldigt glad att jag bestämde mig för att åka på just denna resa – och ännu gladare för att mitt jobb gav mig tjänstledigt=)

Se hela mitt fotoalbum från resan här!

rosa_bussarna/day#31-32

Från Bocas del Toro till Boquete, Panama

Dag 31. Fredag 25 mars. Efter frukost bestämde vi oss för att åka ut på äventyr till en annan ö, Bastimentos. Tog en taxibåt ca 10 min och fick promenera i en halvtimme genom djungeln för att komma till en väldigt lovely playa - Wizard. Lång, vacker och ödslig. Hängde där i några timmar, solade, badade, vilade, fotograferade, solade, badade. Vid tre-tiden var vi tillbaka på huvudön. Fördrev eftermiddagen och kvällen med mat, drinkar, vin, mer mat...och en snabb sväng på nattklubben Hundidos – The Sunken Ship. Tog glatt emot gratisdrinkar – men musiken var så värdelös att vi var tvungna att dra därifrån.

Bocas del Toro är en av de platser under resan som jag varit mest förtjust i. Ön är vackert färgglad, husen är tokigt gröna, blå, gula, rosa – ja alla färger man kan tänka sig. Det gör mig glad! Stränderna fina och havet vackert. Kan tyvärr inte säga att invånarna var lika trevliga, verkade rätt trötta på turister – känns ju lite märkligt eftersom öarna trots att försörjer sig på just turister. Men bortsett från det så vill jag inte åka härifrån. Hoppas att jag någon gång har möjlighet att komma tillbaka.

Dag 32. Lördag 26 mars. Efter en frukt-frukost tog vi båten tillbaka till Panamas fastland där vår Tica-bus väntade på oss. Flera timmar senare, över höga berg och djupa dalar och smala krokiga grusvägar var vi framme i bergsbyn Boquete (ca 1000 meter över havet). På vägen så gjorde vi ett bad, öl & (dans!!!) - stopp vid en populär flod. Massor av lokalbefolkning som badade. Boquete är en mysig liten by, tydligen listat som en av de städer som det är trevligast för pensionärer att bosätta sig i på äldre dar (hur dom kommit fram till det begriper jag inte riktigt men ändå). Efter att vi placerat oss på vårt rum gick vi ut på matjakt, lyckades hitta det förmodligen sunkigaste matstället på hela huvudgatan – mysfaktor noll, maten var ätbar men knappast god. Drog därifrån rätt snabbt – gick på shoppingrunda, hittade roliga micropopcorn i spännande smaker, vattenmelon-tuggummin (favorit!) och en söt kornblå byxdress. Senare på kvällen hittade vi ett riktigt toppenställe, ett franskt Art Café som serverade himmelskt god creme brulé & varm choklad. Suveränt avslut på kvällen.

rosa_bussarna/day#28-30

Från Tortuguero och Limon i Costa Rica till Bocas del Toro i Panama

Dag 28. Tisdag 22 mars. Började dagen med frukost, foto-promenad & strand-häng. Bra start på dagen. Sedan satte vi oss i en båt tillbaka till fastlanden, på vägen såg vi två stora krokodiler. Fascinerande djur! Bussresan till Limon tog ca 4 timmar. Fick våra rum och packade om väskorna inför Bocas del Toro. Hotellet vi bor på Happy Land – var förmodligen happy för många år sedan men har förfallit fullständigt sedan dess, inget happy i happy land. Känns helt övergivet, som en skräckfilm. Dessutom ligger det en bit utanför Limon City så när vi skulle äta på kvällen så tog vi bussen till ett suveränt ställe vid havet, åt panerade fiskfileer. Godast! Dagens upplevelse hände dock när vi kom hem och skulle gå och lägga oss, den ena tjejen jag bor med lyckades på något vis stöta till toan så locket ramlade av, ner på röret – som gick av! – vattnet bara forsade, på tio minuter var hela rummet vattenfyllt. Panik! Sprang och hämtade en som jobbade – ”water everywhere!!!" ropade vi – men han verkade inte få det minsta panik utan lunkade sakta efter oss upp till rummet (som givetvis låg längst bort av alla rum). Efter ytterligare en lång väntan lyckades dom stänga av vattnet. Rummet var ett totalt vatten-kaos så vi fick nya rum för natten.

Dag 29. Onsdag 23 mars. Idag fyller en av tjejerna på resan år. Hurra för Elin! Frukost och sen en busstur till ett närliggande kakaoplantage, några av oss skippade den guidade turen och placerade oss i bikini vid en pool istället. Mer buss – hela vägen till Panama och Bocas del Toro, sista biten ut till ön åkte vi en snabb båt. Bocas del Toro består av flera öar, vi bor på huvudön Isla Colon. Checkade in och gick på drink-äventyr, hittade ett ställe med happy hour drinkar för två dollar. Hängde även en del på hotellet under kvällen - vin & skumpa tillsammans med flera från resgänget. Hittade ett ställe med livemusik (och 1-dollars öl), några killar som spelade Manu Chao – fick även veta att kvällens party tydligen var på en annan ö – men dit orkade vi inte ta oss. Avslutade kvällen med mer alkoholhaltiga drycker på hotellet.

Dag 30. Torsdag 24 mars. Sol & beach dag! Vaknade, lite halvt levande efter gårdagens festligheter. Promenerade till beachen, den stranden som skulle vara den minst fina (men närmast där vi bor). Stranden var jättefin! Låååååång och massa gyllengul sand. Dessutom var vi nästan helt själva förutom några förbipasserande hundar som kom och hälsade. Stekte ett tag sedan blev vi hungriga, hittade en liten lokal restaurang som hade tokigt billig mat. Gick tillbaka till stranden och sov i några timmar. Sen blev det ett stopp på en bar, smoothie (som helt klart var en milkshake) och lite senare ytterligare ett stopp för mat tomatsallad och iskall lemonad. Avslutade kvällen med öl och mat på två olika ställen – men sa godnatt tidigt.