5 Läs mer >>
Så här såg jag ut när vi var ute och nattklubbade förra lördagen. Kjolen kommer från H&M, toppen från choies.com och huvudbandet har jag trixat ihop själv med hjälp av ett armband jag köpte i Marocko.

NIGHTCLUBBIN

Across the HIGH ATLAS MOUNTAINS

På väg tillbaka från ena sidan Marocko till andra måste man korsa Atlasbergen, och det gör man via Marockos, ja hela Nordafrikas faktiskt – högsta passage Tizi n´Tichka 2260 meter över havet, vägen dit (och ner) gick via slingriga smala ormvägar, nästan som Musse & Kalles husvagnssemester på julafton ni vet. Okej. Nu överdrev jag kanske lite. Men nästan. På vägen stannade vi på en arganoljefabrik, ni vet jag precis hur man gör den där berömda marockanska håroljan alla hypar så mycket. Köpte med mig hem såklart! Efter timmar av shop O´clock, lunch O´clock, nap O´clock…ja ungefär i den ordningen så kom vi fram till Marrakesh. Tillbaka i magiska Marrakesh.  Här spenderade vi ett par dagar med sightseeing, italiensk pizza och birthday cake. To be continued…

HIGHATLAS

6 Läs mer >>
Först hade jag bestämt mig för att spara alla mina shoppingpengar till New York (ja jag ska till New York i april!!!). Men sen råkade jag trilla in på ellos supersale och kunde liksom inte hålla fingrarna i styr...1...2...3...11 plagg senare...

SALE

4 Läs mer >>
Har precis uppdaterat mitt konstgalleri med tvåtusentrettons sista verk. Vildt, Grimm & Lady Dead. De två förstnämnda är till salu. Lady Dead har ny ägare. Just nu är det fullt upp i ateljén, jobbar med 4 beställningsverk och ett gäng illustrationer. Kul!

TAVLOR

2 Läs mer >>
Alla som känner mig kan nog intyga att jag är den minst sportiga människa dom känner - fast det betyder inte att jag inte gillar att klä mig sportigt. Ibland. På mitt eget sätt. Älskar dom här snygga kjolarna, inspirerade av boxares shorts - min kommer från choies.com. Hjärtformade solglasögon har jag velat ha jättelänge - så jag blev extra glad när jag vann en adventskalenderlucka i i blogg - och vinsten kom från Becca Design.

Toppen kommer från Gömda Juveler. Ett tips till alla som gillar rock/glam/party - korsetterna är urfina! Klickar ni hem saker för 800 får ni 250 kr i rabatt. Uppge koden: Tina.

SPORTYISH

Moroccywood -  AIT BEN HADDOU

Efter frukost och ett besök i ett Womens Cooperative för handarbete, främst mattor – så åkte vi vidare på vår resa, mot Ourzazate  - Marockos Hollywood och Ait Ben Haddou – platsen där mängder av kända filmer spelats in ex Gladiator, Cleopatra och Game of Thrones (tredje säsongen sista avsnittet – när draktjejen befriar folket och blir kallad ”mother” ).  Innan vi kom fram till slutmålet för dagen stannade vi som vanligt och och gjorde massa spännande saker längst med vägen, vi åt supergod kefta (köttbullar med ägg kokta i lergryta) och pratade med katter, besökte en silverbutik - wow – som att stiga in i ett skattkista, och ett berber pharmacy – eller hälsokostbutik som vi skulle kallat det. Där köpte jag produkter med arganolja, marockanska kryddor,  naturlig parfym och traditionell kajal av kol. Vi kom fram till hotellet (som var mer som en liten by med butiker och restauranger på området) ganska sent på kvällen. Samlade ihop party-gänget och skålade i lokala Flag-ölen och rödvin, åt middag och sen skålade vi lite till och fyllde vår guide med grogg.  På morgonen (något slitna efter gårdagen) vandrade vi uppför Ait Ben Haddou som är en bebyggd kulle kan man säga, från 1000-talet. Vet inte exakt när folk slutade bo där, men nu verkade det mest som det enbart användes som filminspelningsplats och små butiker. Rekvisita från olika filmer fanns fortfarande kvar lite här och var. Från toppen var det en riktigt cool utsikt över landskapet.

Samma dag åkte vi tillbaka till Marrakesh igen – via Atlasbergen. Men det är en historia jag berättar om i nästa inlägg.

AITBENHADDOU

6 Läs mer >>
Igår var jag och tjejerna ute och nattklubbade i lilla Nossebro, nåt paradise hotel-event. Riktigt skoj hade vi, dans, röj, skål! Och så här såg jag ut. I Marocko köpte jag ett gäng armband som jag planerade att göra om till huvudsmycken, igår invigde jag ett av dom.

HEADJEWELRY

2 Läs mer >>
Mörkbrunt, svart, eld, hotpink, softpink, blond, atlantic blue, medelhavsblå, rainbow, mörklila, softpurple - och nu rött - som börjar gå mer mot det bruna. Det var mitt hårår. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. Tips?

HAIRSTYLES2013

Grand Canyon of Morocco - TODRA GORGE

Efter kamel-äventyret i Sahara packade vi åter in oss i vår minibuss för att åka till Marockos Grand Canyon – gigantiska klippor som tornar upp sig i en klyfta, någonstans i Atlasbergen. På vägen dit stannade vi i en fossil-fabrik i Erfoud, köpte souvenir-presenter – vad är coolare än att få ett minne som är upp mot 600 miljoner år gammalt. Rätt coolt skulle jag säga. Förutom fossil-shoppingen stannade vi för fotostopp, lunchstopp, vattenstopp och kaffestopp – vägen gick förbi byar av kasbahs – inte för inte vägen kallas ”the road of 1000 kasbahs”, höga berg och röda klippor. Innan vi kom fram till vårt hotell för natten blev vi avsläppta en bra bit innan – för att gå en 2-timmars promenad i en dal med en flod, skog, hus, ruiner, en kissande hund och skogsarbetare med släggor (kunde inte låta bli att börja nynna på snövit-dvärgarnas låt – hey ho hey ho…). Efter promenaden checkade vi in på Kasbah Les Roches – ett hotell som bara hade ström några timmar om dygnet, intressant upplevelse att försöka gå på toa mitt i bäcksvarta natten utan att riktigt komma ihåg hur rummet såg ut. Jag gick rakt in i väggen. Cool plats att ha besökt – nästa anhalt på resan är en ännu coolare plats – en berömd filminspelningsplats…

TODRAGORGE

2 Läs mer >>

I know, jag har på tok för mycket kläder - men det är ju så kul. Som att leka barbiedocka med sig själv. Här är alla outfits jag postat på Lookbook (ni hittar länken i högerspalten) under året som gått.

OUTFITS2013

3 Läs mer >>

SANDY SAHARA

Från Midelt tog vi vår lilla buss och åkte ”route 66” – mot Sahara. På vägen såg vi valleys, grand canyons och rocky mountains. Vi åkte genom städerna Er Rachida, Erfoud, Rissina och jag passade på att få skäll av en marockansk polis – not to self – vifta inte med en kamera framför en polis – även om du inte tänkt fota! Efter ganska många timmar genom coola landskap – och på en jättejätte skumpig sandväg som nog knappt var en väg kom vi fram till Merzouga – sista byn innan Sahara tar över. Där blev vi välkomnade till ett hotell, fick te – och sen säga hej till öknens skepp – våra kameler (som egentligen är dromedarer men alla kallar dom kameler i alla fall). Dom hade inga namn, jag döpte min till moon, inte helt osökt eftersom han hade en tatuering på halsen i form av en måne. Vi red genom öknen i ungefär en timme (vilket är alldeles tillräckligt på en kamel). Dom är inte bekväma, skumpiga och konstiga. Sist jag satt på en, för ungefär exakt ett år sedan i Indien lovade jag mig själv att det var första och sista gången, tji fick jag. Efter en timme stannade vi för att titta på solnedgången, vandrade upp (utan kamelerna) för en av sandynerna – damn vad jobbigt – samtidigt som vi försökte hinna upp innan solen gick ner, den är snabb – men vi var snabbare. Efter det lilla äventyret gick vi – vissa sprang – nerför sanddynerna till vårt camp för natten. En natt i Sahara – det hade jag sett fram emot! Vi fick hemlagad mat a la Berber style, drack vin, Berber-männen sjöng för oss – vi fick trummor och övade på vårt mjau-ande (perfekt om man inte kan texten). Jag och Sabine sjöng små grodorna för dom andra – eller försökte – vi bröt ihop i skrattattack. Sen tog vi fram den medhavda spriten och bjöd vår kamelskötare på ”grogg”.  Det mest minnesvärda från den här kvällen var utan tvekan stjärnhimmelen – man har nog aldrig riktigt sett en stjärnhimmel förrän man varit i Sahara. Oh my god!

Efter en natt i vår lilla hydda – blev vi väckta innan soluppgången, trötta och frusna tog vi våra kameler och red ut i öknen igen – den här gången för att fånga soluppgången. Det var magiskt att se solen resa sig över gränsen mot Algeriet.

SAHARA

5 Läs mer >>
Här har ni en av mina favoritklänningar. Inköpt i Goa förra året av anledningen att vi hamnade på en strand rätt långt ifrån vår strand efter en promenad - klädda i princip bara bikini - där träffade vi en massa härliga människor från Israel och dagen blev till kväll - som blev till natt - som blev till fest - och bikinin utbytt till införskaffad klänning.