6 Läs mer >>
VISIT TO VIENNA
23-25 maj 2014

"Hey we need a visit to Vienna, I've heard that there's something about that fallen town"

Freitag. Klockan 06.00 var vi på flygplatsen då visste jag fortfarande inte vart surprise-resan skulle bära av. Även om Wien var i min topp-3-gissning (och förhoppning!) av olika anledningar. Hurra för Wien. Framme i Österrike checkade vi in på hotellet – bytte till sommarkläder – 30 grader varmt! Fixade tunnelbanekort och tog u-bahn till floden Donau för lite flod-häng vid Wiens riviera som jag akutläst om i reseguiden på flyget. Hittade Copa Cagrana – en liten strandpromenad som kantades med grekiska tavernor och tapas ställen. Hej medelhavet! Slog oss ner vid ett bord med en stor kanna sangria. Promenerade längst med floden, doppade fötterna, vilade i gräset, kollade på folk – och tog oss sen vidare till tivolit - Prater. Åkte superkända Reisenrad – ett parisehjul från 1896 – med utsikt över hela Wien. På kvällen valde vi området MQ som underhållning, Museum Quartier – ett stort torg med museum runt omkring fullt av uteserveringar och mängder med folk. När vi fått i oss lite mat hamnade vi på retro-baren Phil och drack ekologisk citronöl. Coolt ställe där i princip all inredning var till salu. Och böcker. Och skivor.

Samstag. Började dagen på Wiens största marknad – Neumarchtmarkt i området Wieden – både farmers market och flea market – och uteserveringar. Helt klart här man ska hänga en lördagsförmiddag i Wien. Därefter hamnade vi i innerstadt, lite uteserveringsöl och kartkoll. Jag hade läst om ett mikrobryggeri med en beer garden som jag ville besöka Siebensternbräu – sagt och gjort. Där hängde vi ett par timmar drack öl med chilli och hampa och åt wienerschnitzel (såklart!). Fortsatte vår öl-tour till ett ställe som hette Centimeter, där drack vi mer öl, stora öl – och fick uppleva ett skyfall med blixt och dunder. Lagom tills vi avslutat andra ölen kom solen igen och vi fortsatte till en irländskpub – klev in till tonerna av Aerosmith. Då visste jag att jag skulle trivas.  Tvärs över gatan låg ett coolt cocktailställe – Eberts – där man valde drinkar från en kortlek – mitt val föll på en Green Dragon. Kan också avslöja att man hittar Wiens (med stor säkerhet) godaste Bloody Mary här. Vi besökte ytterligare två barer efteråt, men dom har jag inte en susning om vad dom hette. Kameran avslöjar att jag drack fler Bloody Marys.

Sonntag.  Gårdagens alkoholintag gjorde sig något påmint. Frukost. Packa ihop prylar. Checka ut. Åkte till slottet, Schönbrunn Schloss och dess gigantiska trädgårdar. Rosor. Labyrinter. Coola träd. Fontäner. Palmeri:or. Ja en massa vackert. Här hängde vi ett par timmar innan vi åkte in mot Westbahnhof – åt lunch och väntade på flygbussen. I strålande solsken. Auf Wiedersehen!

VISIT TO VIENNA

5 Läs mer >>
Leggings är det svårt att ha för många av. Dessa i batik landade i min brevlåda förra veckan. Perfekt för yoga. Tyvärr verkar det som just dessa är slutsålda men hittade ett par jag tyckte var minst lika snygga. Och glöm inte att kolla in deras aktuella erbjudanden: denna vecka: 500 kr i rabatt.

DANCE IDIOT, DANCE

The Copenhagen Diary
16-18 maj 2014

Fredag. Hoppade på en buss från Helsingborg som tog oss över bron till Köpenhamn. Hade säkert varit snabbare att ta båt + tåg. Men bussen var billig och vi slapp byta fordon. Virrade runt en stund i stan eftersom darling ignorerat mitt förslag att införskaffa en karta. Efter en ganska lång stunds virrande hittade vi till hotellet, i närheten av Ströget och Nyhavn. Perfekt. Ett av två WakeUp Copenhagen hotell (nu har jag bott på båda) fast detta hade betydligt bättre läge, det andra ligger närmare stationen och Tivoli. Vi startade fredagskvällen med ett par öl i soliga Nyhavn med livemusik och hundratals människor. När solen gått ner bakom dom färgglada husen gick vi på matjakt. Hamnade på ett ställe som hette Geist vid Kongens Nytorv – det visade sig vara värsta lyxkrogen och ägd av en kändiskock (läste jag nu i efterhand). Vi blev varnade av andra gäster redan innan vi fått maten att portionerna är pyttepyttesmå – men värda varenda krona. Helt rätt! Fruktansvärt gott. Åt en sallad med enbart sparris och gurka och några droppar sås – så himla enkelt – men jag hade aldrig fått till dom smakerna. Mätta och belåtna (eller åtminstone belåtna) fortsatte vi ut i Köpenhamnsnatten och hamnade på en bar full av fulla danskar som skålade hej vilt med oss. The Saloon. Inte ett ställe jag skulle rekommendera. Musiken sög. Avslutade natten på en klubb med barhäng och bättre musik.

Lördag. Gick ut till Kastellet, parken med ån som ser ut som en stjärna – och letade upp Den lille havfruen, tog några havfrue-selfies och gjorde mermaid-poser. Promenerade lite till och hamnade slutligen i Nyhavn igen för frukostöl och lunch – allt i ett. Sen lite shopping på Ströget, ja väldigt lite shopping, besökte bara en butik och det var Lego butiken (inte min vilja som ledde oss hit). Darling var som ett barn på julafton. Nästa mål för dagen var Christiania – hamnade mitt i en cykelkortege som ledde oss fram till entrén. På vägen hann vi med en loppis och bubble tea. Inne i Christiania var det värsta festivalfeelingen, öl, musik, strålande sol – hej Green Light District. Efter flertalet timmar med en öl i handen liggandes i gröngräset uppe på en kulle vandrade vi tillbaka mot city. Middagsdags. Hittade en Mexikansk restaurang med fantastisk mat, tema kött & Corona. Chicos Cantina. Suveränt ställe för mat och drinkar + att servitrisen hade världens coolaste frisyr. Hamnade i matkoma och gick hem till hotellet och sov i två timmar – vaknade upp vid 11-tiden på kvällen och gjorde oss redo för Copenhagen-night-out. Lekte lite vid #happywall (kolla in hashtagen så fattar ni vad jag menar) och hamnade sen på bargatan Ved Strand och drack Mojito på Kolonien.

Söndag. Checkade ut och gick sen genom halva Köpenhamn för att försöka hitta ett brunchställe som jag googlat fram skulle vara det bästa ever. Uppe vid Österbro. Inga bussar, inga taxis fanns tillgängliga då hela stan var avstängt för Köpenhamn Marathon (helt missat) - galet mycket människor ute på gatorna, både hejande och springande.  Efter en timme dök brunchstället upp framför oss – och det var precis lika fantastiskt som jag blivit lovad av google. Bacon, äggröra, färsk frukt & bär, korv, färsk potatis, grekisk yoghurt, citronbakelse och mynta lemonad. Brunch-heaven. Det var ungefär vad vi hann med den dagen – efter att vi ätit oss proppmätta promenerade vi tillbaka genom stan och alla maratonlöpare för att hinna med 14.32 tåget till Göteborg.

COPENHAGEN DIARY

1 Läs mer >>
I slutet av förra veckan drog hela teatern jag jobbar på ner till Helsingborg för 2-dagars teaterfestival. Fick bo i ett rosa hotellrum, se kanadensiska människofår i en park, en österrikisk baglady, dansande djur av olika arter - och dricka öl med alla mina coola kollegor och annat teaterfolk på diverse uteserveringar och Bishop Arms - och bäst av allt - träffade en vän som nyligen flyttat dit. Himla skoj. På fredagen mötte jag upp darling och tillsammans tog vi bussen till Köpenhamn för att tillbringa resten av helgen där.

BIBU2014

2 Läs mer >>
Fick hem ett par megatighta lackleggings för ett tag sedan. Blir perfekta till sommarens festivaler. Hittills är två inbokade, STHLM Fields och Solid Sound. Är man på jakt efter just snygga lackleggings kan jag tipsa om dessa. Och med rabattkoderna så blir det billigare.

BLACKLACK

När jag kom hem från Köpenhamn låg ett paket och väntade på mig. En av mina senaste tavlor upptryckt på väska och mobilskal. Riktigt nöjd med både trycket och kvalitén.

DESIGN BY TINA

3 Läs mer >>
Bara så ni vet. Så här ser jag ut på instagram. Selfietime!

SELFIETIME

6 Läs mer >>
#swedishgirlsontour - New York Stories #1

Dag 3. Fredag i New York. Det firade vi med att ta första morgonbåten ut på Hudsonfloden till Frihetsgudinnan – när vi gick iland var vi typ helt själva på Liberty Island – ja tillsammans med alla andra som åkte ut med båten då. Klickade ett gäng #libertyselfies, vandrade runt ön för att se henne från alla vinklar – och fick reda på att kroppen var skaparens flickvän och ansiktets hans mammas. Och helt ärligt, hon kändes mindre i verkligheten än vad jag trodde – fast ändå förbaskat coolt att få se henne irl - och peta på henne. Efter den lilla utflykten var vårt nästa mål Magnolia Bakery och deras världsberömda Red Velvet Cupcakes. Damn vilken sockerchock! Under dagen besökte vi också Rockafella Center, legobutiken ”gör-dina-egna-gubbar”, tittade på skridskobanan och beundrade en utställning med gigantiska ägg målade av olika konstnärer. Tjejerna blev hungriga och gick och köpte pizza – jag haffade en taxi och drog till Houston Beer Hall i East Village där fyra andra vänner ville dricka öl – och det är jag ju aldrig sen att säga nej till. Efter ett gäng öl drog vi vidare till ett annat ölhak som jag inte minns namnet på och därefter till stället med det sjukt roliga namnet The Fat Black Pussycat. Där mötte vi upp ytterligare en vän, skålade i Brooklyn Lager och kastade pil - pilkastning är helt klart INTE min grej och kunde för min värld inte begripa reglerna – behöver nog inte förtydliga att mitt lag förlorade. Någonstans i vårt pup crawl-projekt fick vi mat i oss på en restaurang också. Efter typ hundra öl hamnade på en karaokeclub – Sharioke (internskämt) där man fick ett eget rum och kannor med Gin & Tonic. Hej fest. Ps. jag är skitdålig på att sjunga också. Kvällen avslutades med en händelserik taxiresa. Men den behåller vi oss för oss själva.

Dag 4.  Dagen som jag längtat efter – äntligen Coney Island! Tog tunnelbanan ut till Brooklyn och det kända nöjesfältet och beachen. Planen var visserligen att vi skulle besöka både nöjesfältet och promenera omkring vid Brighton beach – kom till piren – sen slog en av uteserveringarna upp portarna- The place to beach - och där blev vi sittande i typ tre timmar. Stekande sol, Blue Moon, drinkar, free shots och skratt med engelskmän och två andra svenska tjejer som joinade oss. När klockan närmade sig tre-tiden var alla rätt runda under fötterna och en av oss såg ut som en kräfta – då var det dags att ta tunnelbanan tillbaka – här gick vi skilda vägar - några fortsatte festa, några drog en sväng till hotellet – jag mötte upp en av vännerna jag träffade i Marocko som bor i New York – och gick till ett kattcafé! En helt genialisk idé som gick ut på att ett katthem tagit över ett café över helgen för att hitta nya hem till sina katter. Köp en kaffe – klappa en katt. Love it! Tyvärr var det för lång kö och dom skulle hunnit stänga innan vi kommit in, men vi fick titta på sötnosarna genom fönstren och prata med katterna som var ute för adoption i en husbil utanför – och det bästa – nästan alla hade fått nya hem! Efter det lilla katt-eventet begav vi oss vidare till coola Trailer Lounge Park där vi bokat bord och alla möttes upp. Suveräna drinkar och Mac & Cheese – första gången någonsin jag ätit det. Gott, men herregud vad mätt man blir. Efter middagen drog jag vidare med mina New York-polare och körde en pub crawl i Hells Kitchen – på väg dit gick vi förbi Chelsea Hotel – någon gång i mitt liv ska jag bo där – precis som Patti Smith och alla andra fantastiska berömdheter. Just nu är det tyvärr stängt för renovering. Ni som sett filmen - eller hört storyn om Sid & Nancy vet också vad det är för hemskheter som lär ha skett i ett rum där. Vi avslutade kvällen på bästa möjliga sätt – på en gaybar med fyra cowboys dansandes på bardisken – precis som i Coyote Ugly. Fast tvärtom.

Dag 5. Vad är en söndag i New York utan en promenad och picnic i Central Park. Precis vad vi gjorde – köpte med oss frukost och placerade oss på ett litet berg. Letade även upp Strawberry Fields - John Lennons Imagine minnesmärke och tog några obligatoriska bilder. Därefter körde vi en sista shoppingrunda promenerade längst med Broadway, förbi Lettermans Late Show, spanade efter kändisar och käkade burgers. Vi avslutade den här fantastiska resan med stil – i en vit limo till flygplatsen #swedishgirlswithclass

NEW YORK STORIES #2

2 Läs mer >>
Just nu ställs min Holicow ut i konsthallen på Vara Bibliotek. Och idag fick jag besked om att den är antagen till Skaraborgssalongen 2014 i Skövde. Vernissage 6 juni. Hurra för min heliga ko!

HOLICOW/SHOW

3 Läs mer >>
Fick hem ett chockrosa tischa från min sponsor. Sjukt bekväm och sjukt lysande. Skulle inte heller tacka nej till den här toppen - också chockrosa - och med ursnygg rygg. Finns i massa olika färger. Ps. Med koden "Tina" får ni alltid 250 kr i rabatt.

HOT PINK

2 Läs mer >>
Igår var jag hos min tatuerare Vilda på Bläckbyrån i Vårgårda och fick gjort min efterlängtade månkatt på vänsterhanden. Den blev fantastiskt! Just nu ser handen ut som ett bowlingklot, men jag ska ta fina bilder så fort svullnaden lagt sig. Ni får nöja er med en close-up så länge.

MÅNKATTEN

7 Läs mer >>

New York Stories #swedishgirlsontour

Dag 1. Efter att vi hittat en taxi, tveklöst en svarttaxi så här i efterhand trots att han visade någon typ av legitimation, så checkade vi in på hotellet (7 tjejer i två rum), Salisbury på 57th street, bra mycket finare än vad vi trodde det skulle vara, fick två stora rum på 15:e våningen. Direkt efter det tog vi subwayen till Union Square och promenerade i East Village för att möta upp min bästa vän Sabine och hennes karl som anlänt dagen innan. Vi hittade ett ölhak med uteservering - Blind Pig och gick sedan till en cocktailbar alldeles bredvid som jag fått tips av från en annan bloggare – The Beauty Bar. Köp en drink få en manikyr på köpet. Drinkarna var svingoda – manikyren svindålig (fick köpa remover och ta bort det då lacket vägrade torka, alla vet ju hur irriterande det är). Efter lite strul med glömt leg, glömd nyckel och taxiresor fram och tillbaka till hotellet möttes vi alla inklusive mina vänner som är bosatta i New York och en från Curacao (big surprise!) upp på en Indisk restaurang, Malai Marke, för middag. Indian & moroccan-reunion! Drack kingfisher och åt paneer (favoritölen och favoriträtten från Indien-resan). Var så jäkla glad över att vara i New York och hänga med mina fantastiska vänner. 6 av oss drog hem till hotellet, trötta efter resan, och vi andra hamnade på ett jazzställe The Wayland med livemusik i Alphabet City, i närheten av Tompkins Park. Efter ett gäng öl, shots, rökiga whiskeybomber och snapsvisor avslutade vi denna första kväll – i världsstaden New York.

Dag 2. Startade dagen med en wifi-frukost på Starbucks och tog sen tunnelbanan ner till Brooklyn Bridge för att promenera en bit ut och se på utsikten. Jäkligt blåsigt, men coolt, och ja – vi sprang emot varandra precis som Steve och Miranda i Sex and the City, fast vi körde light-varianten på 10 meter haha. Promenerade vidare ner till Ground Zero, som fortfarande håller på att byggas och sprang rakt på Century 21 (typ Ullared fast med designerkläder) – shopping! Hittade en ascool topp från C-lective och ett par Betsey Johnson leggings för nästan inga pengar alls. Sen tog vi oss ner till battery park och införskaffade biljetter över till Liberty Island och frihetsgudinnan (fast vi åkte dit dagen efter istället). Vi blev hungriga och helt plötsligt var vi i Little Italy – perfekt för lunch, satte oss på första bästa soliga uteservering och jag åt den godaste färska tonfisken ever! Glömde memorera namnet, men det var i hörnet Mulberry & Broome Street (efter en virituell promenad via google earth hittade jag stället - Crudo´s). Promenerade upp längst med Broadway, shopping och photowalk, icecream – sen bestämde vi oss för att åka upp i Empire State Buildings, hade grymt flyt och behövde knappt vänta någonting, kom upp precis när solen gick ner över stan. Mäktigt att se New York från ovan, Manhattan Skyline – by night! Gjorde även en ofrivillig mooning men den kan jag berätta om en annan gång haha. När vi gått runt ett par varv och sett 360 grader av staden, tog vi dom 6 trapporna och 80-våningshissen ner igen och fortsatte Broadway upp till Times Square. Precis lika coolt på kvällen som man sett på alla filmer. Neonskyltar och hundratals människor – överallt! Crazy life! Avslutade den här turistiga sightseeing-dagen med en känd all american diner, Lindy´s – Pigs in a Blanket - bacon pancakes!