ISLA MUJERES

CANCUN to ISLA MUJERES and back.

And then we went to Mexico...for 16 days. Vi (jag och mina resepolare Elin & Jenny som jag reste med i Thailand/Kambodja/Vietnam i vintras) landade strax innan midnatt i Cancun, efter en evighetsflygning med mellanlandning i London och Miami. Checkade in på Dogtown Suits för en välbehövlig skönhetssömn. Efter en något udda frukost bestående av bananer och varierande bakverk tog vi oss ner till Puerto Juarez och färjan över till Isla Mujeres (kvinnornas ö), knappa 20 minuter senare var vi framme på ön för tre dagars sol, bad, upptäcktsfärder och kalla öl. Hotellet Bahia Chac Chi var över alla förväntningar. Lyx! (åtminstone enligt min hotellstandard). Första dagen spenderades på beachen i Playa Norte där en vacker nyans av kokad hummer uppstod. Vid 6-tiden på kvällen däckade båda mina resepolare, förmodligen av en kombination av solchock och jetlag. Efter 3 timmar gav jag också upp. Även partyprinsessor behöver sova ibland.

Isla Mujeres - all over. Tredje dagen bestämde vi oss för sightseeing-day. Vaknade megatidigt, såg soluppgången från balkongen 06.30 och var ute på morgonpromenad redan vid 8. En timme (...och 20 leguaner) senare var vi framme vid stopp 1. The turtle farm. Där fick vi klappa en dags gamla baby turtlar, stora turtlar, gigantiska jätteturtlar, se på hajar, rockor, sjöhästar och ett gäng andra märkliga djur - och framförallt besöka sköldpadds-BB och se dom små nyfödda kravla upp ur sina ägg i sanden. Stopp 2 blev öns sydligaste spets Punta Sur - eller Mexikos allra östligaste beroende på hur man ser det - där besökte vi tempelruinerna av The Mayan Moon Goddess också känd som solens drottning - Ixchel. Ett gäng kalla Sol-öl senare fortsatte vi vår promenad till en beach, Playa Lancheros bad i badkarsvarmt hav, skugga, guacamole, quesadillas och mer öl. Poolhäng på hotellet och - surprise! - mer öl innan vi snyggade till oss inför solnedgången och drinkar vid Playa Norte, öns nordligaste beach. Åt världens godaste grillade bläckfisk på restaurang & pubgatan Hidalgo, Mamacita - och efterrättsöl på Jaxx där vi träffade en dryg och en trevlig texasbo - därefter fortsatte två tredjedelar av oss till ytterligare en bar - där vi träffade Max från Nya Zeeland som brytit 5 revben och punkterat en lunga någon månad tidigare efter att ha svept en halv flaska tequila och ramlat in i ett handfat. Mexikansk tequila är uppenbarligen livsfarlig.

Life on a boat. Snorkla bland färgglada fiskar. Besöka det kända - ja världens mest kända undervattensmuseum, Musa Museo Subacuatico de Arte med skulpturer av Jason deCaires Taylor. Coolt även om det hade varit så värt att dyka istället för att snorkla över skulpturerna. Beach-stopp på en beach som jag inte kommer ihåg namnet på, men vi åt supergod grillad fisk med vitlöksspagetti udda kombo men som sagt väldigt gott! Vår guide för dagen kallades Mulato - under 4 timmar både ogillade och tokgillade vi honom även om han behandlade oss lite som om vi bott i en grotta helt utan civilisation - this is fish, this is salt, this is napkins (no shit hahaha). Vi hade skoj på vår nästintill privata båt med bara två mexikanare till - som inte kunde simma - och inte ville snorkla – bra idé att åka på snorkelutflykt.

Back to Cancun. Poolhäng. Färjan tillbaka till Cancun. Bye bye Isla Mujeres. Taxi till Eco el rey del Caribe. Värsta ekologiska djungelhotellet mitt i stan. Dopp i polen, promenad till supermarket, tapas-picnic i hotelldjungeln bland myggor och kryp i väntan på Antonio från New York (som jag reste med i Indien för tre år sedan).

One (gay)night out in Cancun. Hello Antonio! A hade fått ett tips av taxichauffören om en mexikansk restaurang med den bästa tacosen - sant. Jättemexikansk. Färger, sombreros, en stor tjur, mariachi (traditionell mexikansk musik) och servitriser i vackra traditionella klänningar. Hola Mexico! Efter hängde jag med A till en gayclub i närheten - 11.11 - 100 pesos (= ca 50 kr) drinks included. Drinkar, 90's music, vältränade svettiga manliga strippor - och en transa med suveräna boobs. Kvällen övergick till tidig morgon och vi dansade hem runt 3-tiden.

Next stop Playa del Carmen & Cozumel. Fortsättning följer.