4 Läs mer >>
Om bara några få dagar sticker jag - på äventyr i östafrika. 5 länder 5 veckor - på en rosa buss.
Mission: the big five

ADVENTURE AFRICA

0 Läs mer >>
I helgen åkte jag hem till mina föräldrar på Tjörn för att säga hejdå & god jul innan Afrika-resan + att jag behövde få på vinterdäcken (tack pappa!). På lördagen assisterade jag mamma på en hantverks- och julmarknad i Skärhamn, passade på att ta med kameran på en iskall promenad ut i hamnen och Akvarellmuseet. Skärhamn är vackert. Här bodde jag ett år av mitt liv, mitt första år hemifrån.

SKÄRHAMN BY WINTER

WELCOME TO SWEDEN

How to show a german Sweden:

Rain. Check!
Soup-lunch. Check!
Rom & coke. Check!
Swedish taco. Check!
Art & beer. Check!
Go to a swedish punk concert. Check!
Drink more beer. Check!
Get invited to the swedish troll and leprechaun forest. Check!
Eat taco for breakfast. Check!
Try christmas soda (aka "julmust"). Check!
Climb a mountain. Check!
Check in to a four star hotel. Check!
Eat too much sushi (never wanna eat sushi again). Check!
Go to THE Rockbar(en). Check!
Drink fireball. Check!
Have the best hotel breakfast with belgian waffles & bacon. Check!
Visit the swedish (indoor) forest. Check!
Look at the ocean. Check!
Have a bye bye "fika". Check!

SWED-ISH WKND

0 Läs mer >>
Just because I can. Brillianta ideér bör alltid förverkligas. Pink Fluffy Unicorn vs Spiderpig.

UNICORN VS SPIDERPIG

BEATMEET JÖNKÖPING

I helgen var det musikfestival i Jönköping. Två dagar. 30 band. 4 scener. Lyckades pricka in Lillasyster. Vidunder. Danmarck. Browsing Collection. Beat City Tubeworks. Grande Royale och Grace.Will.Fall - som utan tvekan stod för helgens grymmaste spelning.

BEATMEET JKPG

HALLOWEEN IN BERLIN - Send in the clowns

BERLIN. Tredje gången gillt. Första gången, fokus på tysk teaterkultur, andra gången fokus sightseeing, tredje gången fokus Berlin night out då vi passande nog valt att fira Halloween i en av Europas galnaste städer. Send in the clowns!

Dag 1. Onsdag. "American Horror story"-Hotellet. Wittelbacher. U-bahn Konstanzer str. Utforska västberlin. Promenad fancy pancy Ku'damm plus området runtomkring Wilmersdorf. Fönstershoppa i konstgallerier. Urban garden. Kristall-new age-butik. Chili & rödvin, sommar-i-oktober-sitta-i-linne-utomhus. Humana second hand. Hotellhäng. Skålade med en långhårig kattälskande portugis i väntan på att bästis skulle anlända. Öl på sandstrand, öl på sunkhak, lek i lövhög. Over and out runt 3-tiden.

Dag 2. Torsdag. Hotellfrukost, ägg och ost. Kurstenfürstdamm-shopping. Sevärdhet: Coola Kaiser Wilhelm Gädächtnis Kirche från 1895. Prosecco & ostbricka, 6:e våningen på gigantiska lyxiga varuhuset KaDeWe. U-bahn till Kreutzberg. Promenad längst med vattnet. Värsta bästa Bloody Marys på supermysiga "ugglan" bredvid Markthalle 9 - som varje torsdag har Streetfood Thursday - hela stället fyllt av mat från hela världen. Vi valde Malaysiskt. Så.jävla.gott! Koriander & ingefärsköttfärs serverat på salladsblad. Tillbaka till hotellet för rödvin och uppsnyggning inför kvällens dubbeldejt med två israeliska berlinare. Turkisk linssoppa & öl. Drog till värsta coola ölhänget uppbyggt med lastpallar som möbler och mörker som ljus, Multilayer-Laden. Nightclub Ritter Butzke. 2 no no's (klockan 9 på morgonen när vakterna helst ville gå hem och sova), Charlet & Renate. Golden Gate släppte däremot gärna in oss och där stannade vi tills 12 på förmiddagen. Wierd att gå ut i dagsljus efter klubben och åka hem till hotellet för att gå och lägga sig. Crazy night. Sov till 17. "Everything is awesome".

Dag 3. Fredag. Sov bort hela dagen. Worst turists ever. Tur att vi båda har turistat i Berlin förut haha. Vaknade, drack vin och käkade marockanskt. Mötte upp en av israelerna från kvällen innan på rockbaren Trinkteufel, rom & coke och mexican-shots (superstrong bloody mary shots) ny favorit! Skålade med kroatiska tour-guides och drog sen vidare till punkbaren Clash, fantastiskt ställe, helt klart my place to be. Kom hem halv sex på morgonen...efter ett litet äventyr med taxi.

Dag 4. Lördag. Halloween! Spenderade dagen med våra nya polare A & M, "Spiderpig, spiderpig". Indisk restaurang, vin och transformation till Crazy Killer Clowns på hotellrummet, drog till Halloweenfesten på Kulturbrauerie runt midnatt - och köade till fel nattklubb i en timme – började skratta hysteriskt – insåg att Berlin hade besegrat oss (…fast egentligen så var vi helt enkelt för trötta för att bry oss). Så vi drog hem och kämpade med att få bort sår-smink i nån timme istället. High five för den kvällen!

Dag 5. Söndag. Skumpa-brunch på välkända…eller kanske ökända Café Einstein. Söndagshäng i grymma Mauerpark, live-musik, öl, loppis och massor av folk. Mötte upp vår vän A för att se ”den vackraste solnedgången ever” från trädgårdarna i Templehof - den nedlagda flygplatsen som nu är en gigantisk park. Helt otroligt ställe! Käkade falafel och sen barhäng där vår andra vän M joinade. Bra sista kväll på trevligt ställe - någonstans i Neukölln – en av Berlins skönaste stadsdelar.

Dag 6. Måndag. Hotellfrukost, andra gången på 5 dagar som vi inte lyckades missa den. Packa. Checka ut. Åt bästa kebaben on the planet, megakända Mustafas vid Meringdamm - bästa kebaben jag någonsin ätit (jag som inte ens gillar kebab) - och vi hade grym tur, kön var inte 50 meter lång eller tog en timme som vi blivit förvarnade för – utan snarare kanske 10 minuter. Sista turiststoppet den här resan, Berlinmuren, East Side Gallery i solsken. Helt galet att man kan strosa omkring i linne i november! Heja Berlin.