NOSSEBRO ROCK FESTIVAL

Vi stod och velade mellan Nossebro Rock och Falkenberg Rock - tillslut föll valet på Djupsås i Nossebro - som firade 10 års jubileum i år och dessutom är en utomhusfestival, utomhus vinner alltid i längden. Speciellt innan sommaren har tagit slut på riktigt. Detta kändes som en förfärligt fin avslutning på festivalsommaren. Heja arrangörerna! Heja besökarna! Heja banden! Av 18 band lyckades jag se 5 av dom (ja jag vet ganska uselt) men man kan faktiskt inte gilla allt, och dom flesta hörde vi ju på håll, området är litet. Det jag såg var sjukt bra på många sätt och vis: Topplock, Slutet, Eldoradio, Fan ta er, Humörsvängningar.

NRF16

STOCKHOLMSSOMMAR

Efter min 3-veckors europaresa stannade jag ytterligare i 10 dagar med bästis och en kompis från Chicago som vi träffade i Indien för en massa år sedan - för att hänga på pride och visa upp Stockholm.

Kungsängen. Sol & bad. Gröna Udden. Mälaren. Grillkväll. Lillsjön. Allsång på Skansen. Pride-invigning. Kontorsfest. Räkkryssning. Skumparty på Patricia. Gamla Stan. Yayoi Kusama/Moderna Museet. Skeppet Vasa. The Cookie-nose-tower. Thailand. The Pride Parade! Drottningholm. Skogskyrkogården. Swedish kebabpizza. Radisson Sky bar. Vargmatning. Rosendalsträdgård. Öldrickning på Mosebacke. Efterfest på Kvarnen. And my fantastic friends - old ones - new ones - love you all!

STHLM PRIDE

KROATIEN Dubrovnik & Split

DUBROVNIK

Från Montenegro till Kroatiska Dubrovnik. Här spenderade vi bara en natt, men jag åker mer än gärna tillbaka – framförallt för att äta dom där ostronen som jag lovat en kompis som (tyvärr) va slut just den kvällen. Jag har aldrig ätit ostron och kommer förmodligen inte gilla det. Men har man lovat så har man. Och jag skulle vilja ha mer tid att gå runt på muren som omringar gamla stan, vi kom lite för sent och roade oss istället med att äta jättestora godisfrukter och klappa katter – så porten till muren hann stänga för kvällen. Men vi åt mat på en fantastisk restaurang (ägd av en svensk kvinna tror jag) efter rekommendationer från en i gänget. Mmmm laxpastan va suverän, för att inte tala om deras fantastiska tuna tartar (trots en intressant stickande känsla i tungan efteråt). Tyvärr minns jag inte namnet på restaurangen, men det skulle jag enkelt kunna ta reda på om någon vill veta. Efter middagen gjorde vi Game of Thrones. Kings Landing råkar vara inspelat där. Gick i Shame-trappan. Shame! Shame! Shame! Shame! - inte naken och slapp få avföring kastad på mig. Men ändå. Check! Avslutade kvällen på en av barerna uppe vid muren, med outstanding utsikt över havet. Ville ha champagne, fick öl. Over and out. Sov en natt i Dubrovnik sen åkte vi en sväng till Bosnien för att sen åka tillbaka till Kroatien, för sol & bad äventyr i Split.

SPLIT

I turisttäta Split spenderade vi våra sista dagar på den här resan genom södra östeuropa. Vi parkerade bussen utanför Split, på Stobrec Camping, jag har inte ens tänkt på att det finns campingar på nästan alla stora turistorter, nu vet jag. Det är ett smart alternativ om man vill komma lite billigare undan och gillar det sättet att leva, som jag gör, alltså campa är skitkul! Speciellt tillsammans med kul folk. Den här campingen var en av de roligaste under resan – kanske för att den var mest folk på. Så vad gjorde vi dom här dagarna? Jo vi var ute och partade i Split city, åt fantastiskt god fisk, drack bloody mary som tyvärr inte var så god, hängde på beachen Bacvice, åkte ut med en båt och snorklade och besökte paradisöar, bland annat Blue Lagoon och drack drinkar på Laganini Beach Bar på ön Ciovo, hade beach party med bonfire tillsammans med belgiska scouter och spanjorer med gitarrer, åt avskedsmiddag med hela gänget inne i Split och gick ut och nattklubbade på Fabrique. Sista natten hittade vi ett övergivet tält på beachen, så vi hämtade våra sovsäckar och bestämde oss för att sova där, värt! Något som inte var så värt var flygplatsen i Split, tror alla som någonsin varit där har samma upplevelse, trångt, varmt och försenade flyg. Men hem kom vi, eller hem och hem jag fortsatte min semester med tio dagar i Stockholm.

Catspotting: Tror jag glömde räkna katter här, eller så såg jag helt enkelt inte en enda, men det verkar inte trovärdigt.

CROATIA

2 Läs mer >>

BOSNIEN Kravice + Mostar

Egentligen åkte vi till Kroatien och Dubrovnik efter Montenegro, men tänkte att jag slår ihop det och gör ett egen reseberättelse om Kroatien, så nu hoppar vi direkt till dygnet i Bosnien istället. På väg från Dubrovnik till Split (båda i Kroatien) stannade vi alltså i Bosnien och Mostar. På väg dit fick vi tips av en tjej i gänget som jobbat som guide där att vi borde besöka ett fantastiskt vattenfall – Kravice waterfalls, sagt och gjort - övertalade busschauffören att åka den vägen och hon hade helt rätt, det var magiskt, som ett mini Victoria falls. Iskallt vatten, men så värt det, uppfriskande är ordet.

Efter vårt lilla vattenfalls-badstopp åkte vi vidare till Bosniska staden Mostar i regionen Bosnien-Hercegovina som jag hört väldigt mycket bra om. Även om mycket är restaurerat ser man fortfarande tydliga lämningar från inbördeskriget. Över floden Neretva River finns den gamla, vackra, kända bron Stari Most (byggdes 1566, förstördes i kriget och byggdes upp igen 2004) - där unga killar hoppar i vattnet för pengar, 25 meter fritt fall. Under timmarna vi var i staden såg jag fem hopp, höll andan varje gång. Galet, galna människor! Efter lite lunch, åt sådana där goda köttbullekorvar igen, fotopromenad och shopping hoppade vi in i vår rosa buss igen och åkte vidare till kvällens övernattningsplats, en camping mitt-ute-i-ingenstans med ”grannens hemmagjorda rödvin" och självbetjäning i baren. Det blev fest även denna kväll, vi drack upp allt vin som fanns.

Next stop: Kroatien

Catspotting: 0

BOSNIA

MONTENEGRO Budva + Kotor

Bussdag från Albanien över gränsen till Montenegro. Busslunch vid vägkanten, innan och efter körde vi bussfest med billigt vinägervin blandat med mangojuice i kreativa glas gjorda av vattenflaskor - nästintill spillfria. Tyvärr ösregnade det just denna dag, så vackra Sveti Stefan (också känt som Svettiga Stefan) fick vi bara en snabb skymt av, inte alls så vackert som googlebilderna haha - men som tydligen ska vara Montenegros Smögen. Vår camping låg mellan Sveti Stefan och Budva, tror att stället hette Becici. Första kvällen lyckades vi hamna på någon typ av nattklubb - party with the locals! Kvällens höjdpunkt var den serbiska popsångerskan Suzana Knezevic. Vi va med 100% säkerhet dom enda turisterna. Killar från Montenegro har ett väldigt udda sätt att dansa på, "armar upp å sträck”. Dagen efter promenerade vi till gamla stan i Budva, såg en massa katter, åt bläckfisk - fylld med bläckfisk och körde solhäng på den mest crowded beach jag någonsin varit på. Handdukarna låg omlott, fötter och huvuden överallt. Lite väl trångt för min smak. På kvällen körde vi ölhävning på campingen, åt grillade musslor inne i Budva och drack ännu mer öl på en harley-pub med livemusik - men kvällen tog givetvis inte slut där, våra kvällar tog nästan aldrig slut förrän vid gryningen, dom sista timmarna spenderades med en efterfest i en pissetunnel.

Innan vi lämnade Montenegro för Dubrovnik så besökte vi ”The city of cats” Kotor. Oj vilken mysig by - och full med katter, fast lite väl överbefolkad av kryssningsturister. Åker man hit (och det bör man) - missa inte kattmuseet haha.

Next stop: Dubrovnik i Kroatien, med ”mellanlanding” i Bosnien.

Catspotting: 29

MONTENEGRO

ALBANIA Tirana

Från Makedonien till Albanien, 2 dagar i huvudstaden Tirana. Helt otippad stad, hade inga förväntningar överhuvudtaget, men den visade sig från sin allra bästa sida. Grym shopping, coola barer - och framförallt, billigt som tusan. Vi fördrev dagarna med att dricka albansk öl (som uttalades ”kukiarslet” hahaha) på en tysk bar, dricka sangria på en trevlig takterass (med utsikt över en väg), ha hotellfest i rum 4 (vårt rum), äta albanska köttbullekorvar, besöka en snurrande Sky Bar, nästan dansa salsa på en salsa club, leta upp en "permanently closed" Rockbar (ja det kan ha varit mitt projekt), hamna på en alldeles för fancy bar lite för sent så bandet hann sluta spela, besöka ett sunkhak och skratta ihjäl oss, shoppa dyra saker för billiga pengar, gå vilse i skumma kvarter, äta pizzamiddag och öl för 17 kr - allt detta i 38 graders värme med efterföljande thunderstorm.

Bästa tipset: Dricka rom på Hemingways Bar, här finns också stans garanterat trevligaste servitris!

Catspotting: 9

ALBANIA

MACEDONIA Lake Ohrid

Bussdag från Grekland till Makedonien och Camp Rino (som för övrigt är en fantastisk camping!) vid Lake Ohrid. Busslunch någonstans vid en landsväg efter gränsen. En makedonsk man kom fram och ville köpa en portion, trodde väl att vi va en rosa foodtruck haha. På väg till sjön stannade vi till i Ohrid City för alkoshopping. Redo för pinkfest! Bodde på Camp Rino utanför Struga, precis vid jättevackra sjön. Fick välkomstpizza av campingägaren och spenderade resten av kvällen med att köpa ölrundor. Billigt som fan! Typ 10 kronor flaskan. Sol, bad, svanfamiljen Swanson, pinkfest, kattungen Rosa Linda - som jag hittade utanför campingen och som ägaren Rino Junior lovade dyrt och heligt efter ganska mycket övertalning - att ta hand om), sightseeing i mysiga stan Ohrid, ett fort & 365 kyrkor - en kyrka för varje dag på året, fancy trout(forell?) & vinmiddag på ett närliggande hotell ägt av en tysk man, eldflugor och punkrockfestival på beachen. Bra avslutning på makedonien-vistelsen. Next destination: Albanien!

Catspotting: 9

MACEDONIA

GREECE Halkidiki & Meteora

Dags att bosätta oss på den rosa bussen och vår första bussdag. Korsa gränsen Bulgarien - Grekland. Camp Kouyioni, Halkidiki - grekernas egna paradis. Sol & bad i två dar på beachen Gerakini. Nice life!

Beach & pooldag! 2-timmars ost-lunch (spicy cheese, friterad ost, grillad halloumi, fetaost). Hittade en fantastiskt söt hund, sötaste jag någonsin sett, tibetansk pekines som såg ut som ett marsvin. Lekte med vårt bussbarn i poolen, krascha in i poolkanten, aj min näsa! På kvällen körde vi avskedsmiddag för dom som rest med bussen tills nu från Stockholm till Grekland, och välkomstmiddag för oss som ska vidare ner till Kroatien. Rätt ölig kväll, jag och ölpimplarna satt kvar vid campingens bar till halv fyra innan det blev dags att vingla uppför stegen till busstaket för lite sömn. Upp sju igen för avfärd mot Meteora.

Bussdag. Busslunch. Bodde på The Cave Camp vid byarna Kastraki och Kalambaka - i området Meteora. Ett skitcoolt ställe fullt av kloster från 1300-talet högt uppe i bergen. Nästintill oåtkomliga. Flera av dom används fortfarande och turister är välkomna vissa dagar. Andra dagen åkte vi upp till två av dom, ett munkkloster (Great Meteoron) och ett nunnekloster (St Stephens). Upplevelsen går inte riktigt att beskriva. Måste upplevas live! Efter tog vi en 2-timmars hike nerför bergen tillbaka till byn. Tog rejält på krafterna så resten av dagen spenderades vid poolen. På kvällen körde vi gemensam middag med hela gänget, kött och vin! Det va tydligen nån em-final i fotboll också så några av oss hittade ett fancy hotell som visade matchen. Jag drack mest öl, men hörde rykten om att Portugal tog hem vinsten.

Catspotting: 17

GREECE

BULGARIEN Sofia

Här börjar resan, vi flög ner till Sofia, huvudstaden i Bulgarien och packades in i en rosa buss, sammanlagt 27 personer inklusive busschafför, reseledare och matansvarig, min nya familj för de tre kommande veckorna.

Bodde på Hostel Mostel, centralt i stan, suveränt ställe som både fixade god mat och öl som ingick i boendet. Tumme upp! Hittade huvudgatan med utsikt över dom höga bergen vid stan, Vitosha Mountain, åt lunch och gick sen omkring i stan och kollade in vackra guldiga kyrkor med tinnar och torn. Lugn stad. Bulgarierna själva träder fram när mörkret faller på. Då hittade vi ett ölställe som jag blivit tipsad om - av okänd källa. Mängder med öl, men avsaknad av folk som drack dom. Vi drog vårt strå till stacken och drack ett gäng, till ungefär samma pris som på bolaget hemma.

Hostel-frukost. Gick runt i stan och kollade parker och fontäner inklusive ölstopp. Free food tour. Stadstur med 5 besök på olika matställen. Helt gratis! Yoghurtsoppa med dill och nötter. Filodeg med ost. Bröd med inlagda grönsaker och tomatsås. Flytande festaost. Nyttiga hamburgare. Bulgariskt vin och  små osttårtor. Öl på huvudgatan Vitosha. Middag på vårt hostel. Drack bubbel rosé på en fancy vinbar vi hade spanat in. Ölhäng på huvudgatan tills stället stängde. Dags att hitta hem till hostelet och sova några timmar innan bussresan över gränsen till Grekland.

Ps. Har hittat en ny hobby- catspotting!